le murate 2001

2000 > 2005

 

AA_Gianluca Maver

 

AB_Gianluca Maver

 

AC_Gianluca Maver

 

AE_Gianluca Maver

 

AF_Gianluca Maver

 

AG_Gianluca Maver

 

AH_Gianluca Maver

 

AI_Gianluca Maver

 

AL_Gianluca Maver

 

AM_Gianluca Maver

 

AN_Gianluca Maver

Le Murate Firenze 2001

silver print cm 40×50 edition of 10

 

eng
Entering the prison¹s space of Le Murate, walking down its hallways, visiting the cells and every new place is a journey full of signs and traces left behind from the prisoners who inhabited Le Murate.

It is a claustrophobic space, alienating, disorientating and sickening in its monotony and repetitive distribution.
The prison.Le Murate, in particular.
A place that is presence and presences; a space created by its persons, their stories, their crimes.
A Non-place, a community non defined, but they themselves become community through their day-to-day habits, because they create relationships, and strong ties.A community made up of dropouts, criminals.
Persons that neither the social emancipation nor the racial integration will allow them to belong to a larger community. Persons that do not distinguish themselves as a group in a more homogeneous domain, but different from the others because they are behind a wall. A world that is still filled with bourgeois ideas that divides in some way the good from the bad, the right from the wrong, as if these confines could always be perfectly outlined.
The images of the cells that I propose liked to focus the attention on the differences that would distinguish every individual.
Their own tastes, feelings, emotions, their favourite actor or singer, the uniqueness that distinguishes their individuality, which is the same inside or outside the prison walls.

 

ita
Penetrare lo spazio delle murate,* attraversare i corridoi, visitare le celle e ogni suo diverso luogo è un viaggio carico

di segni, di tracce lasciate dalla stratificazione di assenti presenze.

È lo spazio di un luogo claustrofobico, alienante, disorientante e spaesante nella sua monotona, ripetitiva distribuzione.

La prigione.Le murate, in particolare.

Un luogo che è presenza e presenze; uno spazio vissuto da persone, dalle loro storie, dai loro crimini.

Luogo- non luogo …comunità non esplicita, ma che nel suo avvicendarsi quotidiano implicitamente si fa tale, perché, comunque si stringono rapporti, si creano legami…comunque relazioni fra persone.

Una comunità costituita da diversi…..in quanto colpevoli di reati.

Individui che non sarà l’emancipazione sociale, l’integrazione razziale a far appartenere ad una comunità più ampia, che non si contraddistinguono come pluralità arricchente di un contesto più omogeneo, ma diversi agli altri perché al di là di un muro, che in un mondo ancora pieno di perbenismo divide, in qualche modo il bene dal male,

il giusto dal non giusto…come se questi confini potessero essere sempre così ben delineati.

Le immagini proposte delle celle vogliono invece focalizzare l’attenzione su quelle differenze che contraddistinguono ogni individuo. I propri gusti, i sentimenti, le proprie emozioni, il proprio cantante e attore preferito, l’unicità che contraddistingue la differenza, uguale sia al di là che al di qua del muro.